5. évfolyam

Követelmények:

Félévi osztályozó vizsga 5. évfolyam

Készülni a Tk. 118. oldaláig. Az I., II.,III., és IV. fejezetek, Mf.: . oldaláig kell.

Az osztályozó vizsga felépítése:

  1. rész: írásbeli feladatsor
  2. rész: szóbeli. Az alábbi tételek közül kell húzni egyet.

Tételsor:

  1. Az anyagok és tulajdonságaik. A víz, a levegő és a talaj
  2. A keverékek és szétválasztásuk
  3. A növények életfeltételei, és felépítésük
  4. Az őszibarackfa, és a diófa
  5. A szőlő és a paprika
  6. Háziállataink (kutya, sertés, szarvasmarha, tyúk)
  7. A térkép (fajtái, jelrendszerei, tájékozódás)
  8. A Föld, ahol élünk
  9. Földrajzi helymeghatározás

Minimum szint:

A tanuló

  • tudja a közvetlen környezet egyes anyagainak felismerni, megnevezni, bizonyos tulajdonságaik alapján csoportosítani,
  • tudja a tanult mértékegységeket használni, átváltani
  • tudja a keverékek és oldatok szétválasztásának többféle módját
  • tudja a talaj, levegő, víz tulajdonságait, azok szennyező anyagait, a fő szennyező forrásait,
  • ismerje fel a szerkezet és a működés összefüggésit a virágos növények testfelépítésében,
  • tudja a zöldség- és gyümölcsfélék szerepét az egészséges táplálkozásban,
  • ismerje a növények környezeti igénye – termesztése, valamint szerveinek felépítése – működése közötti összefüggéseket,
  • legyen képes a felépítés és a működés kapcsolatának megfigyelésére a növények testfelépítésének példáján,
  • sajátítsa el a fenntarthatóság szemléletét a kártevők elleni védekezés kapcsán,
  • ismerje fel az ember személyes felelősségét a környezet alakításában.
  • legyen képes a tanult kerti növények összehasonlítására adott szempontok (testfelépítés, életfeltételek, szaporodás, anyagcsere) alapján.
  • tudja az egyes fajok/fajták környezeti igényei és gondozási módja közötti összefüggéseket,
  • tudja azonosítani a főbb növényi szerveket és a módosult növényi részeket  ismert példákon,
  • legyen képes egy tipikus egyszikű és egy tipikus kétszikű növény virágának bemutatására,
  • tudja megmagyarázni a testfelépítés – életmód – élőhely összefüggéseit a tanult állatok esetében,
  • legyen képes a gerinces és gerinctelen állatok testfelépítése közötti különbségek azonosítására,
  • tudja a megismert állatokat csoportosítani különböző szempontok szerint,
  • legyen képes irány meghatározására a valós térben,
  • tudja az iránytű működésének mágneses kölcsönhatásként való értelmezését,
  • tudja a térábrázolás különböző formáit,
  • ismerje fel a térképen a tanult felszínformákat – alföld, dombság, hegység, völgy, medence ,
  • tudja értelmezni a térkép különböző jelrendszereit,
  • ismerje fel a földrészeket, óceánokat különböző méretarányú és ábrázolásmódú térképeken,
  • ismerje fel a nevezetes szélességi köröket a térképen,
  • tudja a földrajzi helymeghatározásokat a térképeken,
  • legyen tisztában a Föld, a Nap és a Világegyetem közötti hierarchikus kapcsolattal,
  • értse a Föld mozgásai és a napi, évi időszámítás összefüggéseit,
  • tudja jellemezni az éghajlati övezeteket,
  • tudja megmagyarázni az évszakok váltakozásának okait,
  • tudja a Föld gömbalakja, a napsugarak hajlásszöge és az éghajlati övezetek közötti összefüggéseket,
  • legyen tisztában az időjárási elemekkel,
  • tudja kiszámolni megadott adatok alapján a napi középhőmérsékletet, napi és évi közepes hőingadozásokat,
  • tudja a felszíni és a felszín alatti vizeket csoportosítani,
  • ismerje fel az időjárás, a felszínforma és a belvízveszély közötti kapcsolatot,
  • ismerje fel a térképen, a legjelentősebb hazai álló-és folyóvizeket, a főfolyókat, a mellékfolyókat és a torkolatokat,
  • tudja a felszín lejtése, a folyó vízhozama, munkavégző képessége és a felszínformálás közötti összefüggéseket,
  • tudja az éghajlat és a folyók vízjárása közötti összefüggést,
  • ismerje és tudja használni a tanult fogalmakat, topográfiai kifejezéseket.