Követelmények:
Félévi osztályozó vizsga 5. évfolyam
Készülni a Tk. 118. oldaláig. Az I., II.,III., és IV. fejezetek, Mf.: . oldaláig kell.
Az osztályozó vizsga felépítése:
- rész: írásbeli feladatsor
- rész: szóbeli. Az alábbi tételek közül kell húzni egyet.
Tételsor:
- Az anyagok és tulajdonságaik. A víz, a levegő és a talaj
- A keverékek és szétválasztásuk
- A növények életfeltételei, és felépítésük
- Az őszibarackfa, és a diófa
- A szőlő és a paprika
- Háziállataink (kutya, sertés, szarvasmarha, tyúk)
- A térkép (fajtái, jelrendszerei, tájékozódás)
- A Föld, ahol élünk
- Földrajzi helymeghatározás
Minimum szint:
A tanuló
- tudja a közvetlen környezet egyes anyagainak felismerni, megnevezni, bizonyos tulajdonságaik alapján csoportosítani,
- tudja a tanult mértékegységeket használni, átváltani
- tudja a keverékek és oldatok szétválasztásának többféle módját
- tudja a talaj, levegő, víz tulajdonságait, azok szennyező anyagait, a fő szennyező forrásait,
- ismerje fel a szerkezet és a működés összefüggésit a virágos növények testfelépítésében,
- tudja a zöldség- és gyümölcsfélék szerepét az egészséges táplálkozásban,
- ismerje a növények környezeti igénye – termesztése, valamint szerveinek felépítése – működése közötti összefüggéseket,
- legyen képes a felépítés és a működés kapcsolatának megfigyelésére a növények testfelépítésének példáján,
- sajátítsa el a fenntarthatóság szemléletét a kártevők elleni védekezés kapcsán,
- ismerje fel az ember személyes felelősségét a környezet alakításában.
- legyen képes a tanult kerti növények összehasonlítására adott szempontok (testfelépítés, életfeltételek, szaporodás, anyagcsere) alapján.
- tudja az egyes fajok/fajták környezeti igényei és gondozási módja közötti összefüggéseket,
- tudja azonosítani a főbb növényi szerveket és a módosult növényi részeket ismert példákon,
- legyen képes egy tipikus egyszikű és egy tipikus kétszikű növény virágának bemutatására,
- tudja megmagyarázni a testfelépítés – életmód – élőhely összefüggéseit a tanult állatok esetében,
- legyen képes a gerinces és gerinctelen állatok testfelépítése közötti különbségek azonosítására,
- tudja a megismert állatokat csoportosítani különböző szempontok szerint,
- legyen képes irány meghatározására a valós térben,
- tudja az iránytű működésének mágneses kölcsönhatásként való értelmezését,
- tudja a térábrázolás különböző formáit,
- ismerje fel a térképen a tanult felszínformákat – alföld, dombság, hegység, völgy, medence ,
- tudja értelmezni a térkép különböző jelrendszereit,
- ismerje fel a földrészeket, óceánokat különböző méretarányú és ábrázolásmódú térképeken,
- ismerje fel a nevezetes szélességi köröket a térképen,
- tudja a földrajzi helymeghatározásokat a térképeken,
- legyen tisztában a Föld, a Nap és a Világegyetem közötti hierarchikus kapcsolattal,
- értse a Föld mozgásai és a napi, évi időszámítás összefüggéseit,
- tudja jellemezni az éghajlati övezeteket,
- tudja megmagyarázni az évszakok váltakozásának okait,
- tudja a Föld gömbalakja, a napsugarak hajlásszöge és az éghajlati övezetek közötti összefüggéseket,
- legyen tisztában az időjárási elemekkel,
- tudja kiszámolni megadott adatok alapján a napi középhőmérsékletet, napi és évi közepes hőingadozásokat,
- tudja a felszíni és a felszín alatti vizeket csoportosítani,
- ismerje fel az időjárás, a felszínforma és a belvízveszély közötti kapcsolatot,
- ismerje fel a térképen, a legjelentősebb hazai álló-és folyóvizeket, a főfolyókat, a mellékfolyókat és a torkolatokat,
- tudja a felszín lejtése, a folyó vízhozama, munkavégző képessége és a felszínformálás közötti összefüggéseket,
- tudja az éghajlat és a folyók vízjárása közötti összefüggést,
- ismerje és tudja használni a tanult fogalmakat, topográfiai kifejezéseket.